Alimentul minune

(0)
admin postat de






In scopul extinderii surselor alimentare de proteine pentru consumul uman, in tarile europene s-au introdus, din anii 1970 -1975, proteinele vegetale extrase din alimentele traditionale : soia, arahide, fasole, bob, grau, porumb, cartof etc.






Deoarece proteinele de origine animala se gasesc in cantitate mai mica pe piata mondiala si sint scumpe, singurele proteine accesibile si cu o eficienta nutritiva pentru organismul uman ramin proteinele vegetale, mai ales cele de soia, care au o compozitie aminoacidica asemanatoare carnii.





Derivatele proteice de soia se folosesc la fabricarea preparatelor si conservelor din carne, in toate tarile dezvoltate din lume . Ele au fost introduse in industria carnii din tara noastra, in anii 1984 - 1985. In functie de modul de obtinere si concentratia in proteina, derivatele proteice de soia se impart in trei mari categorii :


- faina de soia


- concentrat de soia


- izolat de soia


fiecare fabricat in mai multe variante , in functie de scopul pentru care este destinat.







Soia este un aliment bogat in substante protective nutritive, care fortifica organismul prin aport de antioxidanti. In plus, soia nu contine colesterol. 1 kilogram de soia poate inlocui, in ce priveste continutului proteic, 4 kilograme de carne sau 72 de oua sau 7,5 l lapte.




Soia contine 46% proteine, 12-25% lipide si 10-15% glucide, minerale (calciu, fier, magneziu, ...
fosfor, potasiu, sodiu, sulf), vitamine (A, B1, B2, D, E, F ), toti aminoacizii esentiali si 9 aminoacizi neesentiali. Fitoestrogenii din soia actioneaza asupra organismului ca niste estrogeni, inhibind cancerele datorate dezechilibrului hormonal, indeparteaza tulburarile neuro-vegetative din menopauza si previne osteoporoza.









Proteinele izolate din soia reduc nivelul colesterolului, in special la persoanele cu un nivel ridicat al acestuia, si nu-i afecteaza pe cei cu un nivel normal al colesterolului.





Printre produsele prezente pe piata se numara:





-mezeluri din soia (salam, parizer, crenvursti, cabanos, pateu)


-lapte din soia cu diverse arome: simplu, scortisoara, muguri de brad, vanilie, cacao, fructe de padure, banane, cicoare


-branza din soia (tofu) cu diverse arome : nature, sarata, cu marar, cu chimen, cu ardei, afumata)


-pateuri din soia cu : ciuperci, masline, picant, cu aroma de pui, porc, vita, simplu


-gulas vegetal (din soia) cu arome : simlu, pui, vita, porc


-drob din soia cu marar sau tarhon


-soia instant pentru mici, hamburgheri, umpluturi, chiftele


-soia texturata pentru snitele, cuburi, fulgi


-ulei din soia


-faina din soia


-boabe prajite din soia


-boabe de soia





Consumul de derivate proteice de soia, intr-un an, pe cap de locuitor, variaza de la tara la tara:





Danemarca 260 g


Japonia 170 g


Norvegia 160 g


SUA 140 g


Australia 130 g


Ungaria 70 g


Iugoslavia 60 g









Recent, s-a vorbit despre aspectele negative ale consumului de soia. Cercetatorii au anuntat ca persoanele care consuma ocazional produse pe baza de soia procesate traditional (cum e tofu, lapte de soia) si au, in general, o dieta echilibrata nu trebuie sa se teama de efectele negative. Dar cei care consuma frecvent produse de soia, mai ales din categoria celor intens procesate trebuie sa se gindeasca la o schimbare.





Exista trei metode de a diminua sau evita pericolul potential al produselor de soia:





evita produsele de soia ce contin ingrediente modificate genetic


evita produsele ale caror ingrediente au fost intens procesate (proteine de soia izolate sau concentrate, proteine texturate). Acesti ingredienti nu sint benefici pentru sanatate


consuma soia ocazional. Pentru ca organismul sa primeasca o cantitatea suficienta de proteine combina aceste produse cu legume si carne slaba
Comentarii
0 comentarii
Autentificați-vă pentru a posta comentarii
newsletter

Pentru a fi la curent cu ultimele noutati si promotii introdu adresa ta de email si apasa butonul trimite