Mitul lactatelor se spulbera

(0)
admin postat de


In copilarie ai aflat ca laptele este bun pentru sanatatea oaselor. Dar sint lactatele cea mai buna sursa de calciu? Raspunsul la aceasta intrebare se dovedeste a fi foarte controversat, pentru ca noile cercetari contrazic ideea ca lactatele sint cel mai sigur mijloc de a intari oasele, prin aportul de calciu.






Nutritionistii au descoperit ca proteinele continute de lactate "fura" de fapt calciul din oase, indicind ca o dieta bazata pe plante si exercitiile fizice sint mai eficiente. Asadar, relatia dintre proteinele din produsele lactate si calciul din oase nu este prea buna... Calciul este extras din oase pentru a insoti proteinele animale - nu doar cele provenite din lapte - prin organism, o data ce sint digerate. Cum dieta moderna este foarte bogata in proteine, specialistii avertizeaza ca un consum ridicat de lactate duce la pierderea calciului din oase.





Cind consumi alimente bogate in protenie, cum este laptele, organismul nu absoarbe calciul in oase, ci de fapt il elimina prin urina, dupa ce a ajutat la transportul proteinelor. In acest sens, este relevant un studiu care arata ca femeile de virsta a doua, care abia consumau lactate, au avut mai putine fracturi decit cele care consumau foarte des aceste produse.





Unii cercetatori resping aceasta idee. Ei cred ca problema calciului eliminat prin urina nu este atit de importata. Nutritionistii de la Universitatea ...
Purdue din SUA au facut un calcul pentru a demonstra ca o parte din calciul continut in lactate ramine in organism. Pentru fiecare gram de proteine consumat se pierd 1,75 miligrame de calciu. Un pahar de lapte are 8 grame de proteine, ceea ce inseamna o pierdere de 14 miligrame, din cele 300, cite contine un pahar. "Nu este foarte grav", spun doctorii. Produsele lactate nu trebuie evitate, pentru ca nu contin doar calciu si proteine, ci si fosfor, magneziu, vitamina D, potasiu si alte substante nutritive asociate cu rezistenta oaselor.





Oasele sint, ca si pielea, intr-un proces continuu de regenerare. Copiii au nevoie de calciu, pentru ca in aceasta perioada se formeaza partea interioara a osului, cea mai rezistenta, mai densa. Dar si adultii au nevoie de calciu. Acesta se depoziteaza la suprafata osului, intocmai ca inelele copacului. Cu cit inelele cresc, diametrul osului se mareste si osul devine mai puternic. Nutritionistii sustin ca nu este atit de importanta sursa care asigura organismului calciu, cit cantitatea acestei substante. Daca vrei sa eviti laptele, nu este nici o problema, atit timp cit suplimentezi aportul de calciu.





Cele 300 de miligrame de calciu pe care ti le asigura un pahar de lapte pot proveni si din sucul de portocale, lapte de soia imbunatatit cu vitamine, cereale cu supliment de calciu sau din fructe uscate. Alte alimente bogate in calciu sint: mazarea, fasolea si broccoli.





Nutritionistii recomanda un consum zilnic de calciu de peste 1300 de miligrame, pentru copii si adolescenti, sub 1000 de miligrame pentru adulti intre 19 si 50 de ani si peste 1200 de miligrame la persoanele peste 51 de ani.



In mod clar, calciul este necesar pentru organism. Cercetatorii nu au cazut de acord daca lactatele sint principala sursa, dar exista si alte metode de a asigura sanatatea organismului, oferindu-i calciul de care are nevoie. Nu renunta la lactate, dar ia in considerare si alte surse de calciu, cum ar fi laptele de soia, salata verde sau sucuri cu supliment de vitamine.
Comentarii
0 comentarii
Autentificați-vă pentru a posta comentarii
newsletter

Pentru a fi la curent cu ultimele noutati si promotii introdu adresa ta de email si apasa butonul trimite